reklama

Ste zodpovedným občanom?

Chirurg, okrem iného, získava zvolením do parlamentu znalosť občianskeho a trestného práva, vnútornej politiky štátu a medzinárodnej situácie minimálne v Európe. Politika je kúzelná. Nie taká, že by ste pred ňou ostali v nemom úžase. Tak trochu naopak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ak v supermarkete vyložíte tete predavačke na pás pivo, a ak vás tá teta požiada o občiansky preukaz, a ak jej ho vy ukážete, ona sa naň pozrie a vy s tým pivom potom odídete, to už asi máte za sebou ten deň, keď ste získali patent na politiku. Presne totiž viete, koho voliť treba. Ešte o čosi lepšie viete, s kým sa treba prestať rozprávať, ak bude voliť toho, koho voliť netreba. A samozrejme musíte dohovoriť tým, čo tak trochu zaostali a nevedia sa rozhodnúť. Alebo aj nechcú. Je dobre mať jasno, či sa s nimi ešte oplatí kamarátiť. Asi tak rozmýšľa väčšina voličov, ktorí rozmýšľajú. Alebo sa aspoň tvária, že je to naozaj dôležité.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O pár týždňov odchádzajú so širokým úsmevom od urien, najlepšie s fotkou. Svoju občiansku povinnosť si splnili a patria medzi tú zodpovednú menšinu, ktorej osud ich krajiny nie je ľahostajný. Pred chvíľou predsa dokázali, že im záleží na osude ich ratolestí. Že ešte pred chvíľou spomínali, vraj tu nechcú žiť? Vraj najlepšie by bolo odísť, čím ďalej samozrejme? Nevadí, aj tak je nezodpovedné nedať nikomu svoj hlas.

Rád by som nesúhlasil. Všeobecne nesúhlasím radšej, ako súhlasím, ale väčšinou to nie je podstatné. Občas sa mi zdá, že by som to mal povedať. Teraz napríklad. Keď mi každý dáva rozumné dôvody, prečo by som súhlasiť mal. Aj s ďalšími faktami. A mne sa zdá, že je tam zopár chýb. Tí, čo sa rozumejú počítačom vravia, že operačný systém, na ktorý sa asi práve pozeráte, ich má viac. Asi preto, lebo väčšina. Všetko treba prispôsobiť väčšine. Aj v politike je to tak. Vládne ten, koho sme si my zvolili. My všetci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte než sa budete hnevať na tých, ktorí svoju občiansku povinnosť odflákli, na tých nezodpovedných, skúste toto: ako sa môže niekto legitimizovať na základe 15% populácie krajiny, povedzme? Mám tušenie, že to tiež nebude zodpovedné. Ale je to fakt len tušenie.

Občianska povinnosť. To vážne? Na toto sa aj ťažko čosi vymýšľa. Vraj občianska povinnosť. To už sa opakujem, lebo fakt neviem. Nie. Občas mám zlé svedomie, lebo mi povinnosti stoja a tak. Ale z tohto nie, je mi ľúto.

Ak nedám hlas tamtomu, dám ho tomu druhému. Tomu zlému, pochopiteľne. Čo takto: ak nedám hlas tomu ani tamtomu, nedám ho nikomu. Ak jednoducho nechcem, aby niekomu patril, nebude.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď si už niekto nevie vybrať, treba voliť aspoň to menšie zlo. Jozef Tiso. Napadol mi prvý, neviem prečo. Vraj on to tiež tak robil, že menšie zlo. Či naozaj, alebo trochu menej, o tom nebudem. Ale ak to znamená toto, potom ďakujem. Možno by som o ňom uvažoval, ak by som pár mesiacov dozadu žil v banskobystrickom kraji. Možno. Uvažoval.
Nie som si istý, či raz za čas nie je na výber aj niečo dobré. Tak ako si nie som istý množstvom ďalších svojich rozhodnutí. Ale rozhodnúť sa musíte, minimálne medzi áno-nie. Ani kandidáti si občas nie sú istí. A ani tým si nie som istý, či by si oni byť istí mali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte jeden dôvod, prečo je voliť občas horšie. Občianska povinnosť. Hej, zase to, ale už posledný raz, dúfam. Voliči si ju síce splnia, ale pre nich je tá urna zároveň stelesnením jej vrcholu. Kontrola svojho kandidáta vo funkčnom období sa nepočíta, stále je to ten istý vrchol. Obávam sa, že ak sa s ním uspokojíme, môžme si zvoliť aj Gándhího. S rovnakým výsledkom. A zdá sa mi, že tu niekde treba hľadať zodpovednosť. Nie vo volebných miestnostiach. Ak je podľa vás zodpovedné voliť, skúste tú zodpovednosť využiť. Nie sa jej zbaviť.

Voľte. Je to vaše právo. Nevravte mi, aby som volil. Nie je to moja povinnosť.

Jozef Vajda

Jozef Vajda

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občas mi niečo leží na srdci. Občas si potom potrebujem uľaviť. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu